Wszyscy lub prawie wszyscy z nas odczuwali niepokój w pewnym momencie naszego życia. Dlatego wiemy, że ten stan dyskomfort, niepokój, i nerwowość jest wysoce karząca i awersyjna i jest zazwyczaj czymś, czego nie chcemy doświadczać.

Wyjście ze stanu niepokoju może nie być tak łatwe, jak się wydaje. W rzeczywistości jest to podstępna rzecz, zwłaszcza jeśli to, co doświadczamy to atak lęku. Wyobraźmy sobie teraz, że osobą, która na to cierpi nie jesteśmy my, ale ktoś inny na kim nam zależy. Co możemy zrobić? Jak pomóc osobie z lękiem?

Lęk: co to jest?

Aby zastanowić się jak pomóc osobie z lękiem, musimy najpierw poznać i zrozumieć w jakiej sytuacji się ona znajduje. I właśnie dlatego przydatne może być krótkie wyjaśnienie czym jest lęk.

Nazwą lęku określamy stan głębokiego subiektywnego dyskomfortu o podłożu emocjonalnym, charakteryzujący się obecnością silnego negatywnego afektu wraz z wysokim poziomem aktywności lub aktywacji fizjologicznej, co z kolei ma wpływ na zachowanie.

Stan ten jest zwykle definiowany jako reakcja lękowa, która pojawia się bez istnienia sytuacji zagrażającej w chwili obecnej, ale ma tendencję do łączenia się z przewidywaniem przyszłego zagrożenia lub przepełnienia lub niezdolności do radzenia sobie z wymaganiami środowiska, choć nie zawsze jest jasne pochodzenie lęku.

Kryzysy lękowe

Istnienie pewnego poziomu stresu i niepokoju jest powszechne w naszym społeczeństwie, ale prawdą jest, że niepokój może często stać się tak wysoki, że może nas przytłoczyć, czasami nawet zaskakująco i bez wcześniejszego ostrzeżenia. Jest to przypadek tego, co dzieje się z nami, gdy mamy kryzys lękowy.

W tych kryzysach pojawia się nagle wielki dyskomfort i panika wraz z kołataniem serca i tachykardią, uczuciem duszenia się, bólem brzucha lub klatki piersiowej, zawrotami głowy, poceniem się, drżeniem, uczuciem zawału serca, umierania, szaleństwa lub utraty kontroli nad własnym ciałem. Powszechne jest również uczucie obcości i nierealności, znane jako depersonalizacja. Dlatego pomagając osobie z lękiem, która przechodzi przez etap z częstymi kryzysami, należy wiedzieć, że musimy interweniować zarówno w ich trakcie, jak i wtedy, gdy nie występują aby im zapobiegać.

Lęk i zaburzenia pokrewne

Lęk nie jest rzadką emocją czy reakcją. W rzeczywistości większość ludzi odczuwała przez całe życie pewien stopień lęku, a wysoki procent światowej populacji żył lub będzie żył przez całe życie w kryzysie lęku w pewnym momencie.

Nie jest to samo w sobie patologiczne, ale czasami uporczywe utrzymywanie się lęku lub jego powtarzające się występowanie, niezależnie od tego, czy jest to związane z jakąś sytuacją lub bodźcem czy nie, może stać się wysoce upośledzającym zaburzeniem. I w rzeczywistości, zestaw zaburzeń lękowych jest najczęstszym typem zaburzenia, które istnieje, wraz z depresją.